maanantai 18. helmikuuta 2013

Jalankulkijat, tiivistäkää!

Monet pyöräilyblogit valittelevat pyöräilyinfran surkeaa tasoa Suomen kaupungeissa ja erityisesti Helsingissä. Liityn kuoroon ja väitän, että Helsingin pyörätiestö on (ja pysyy vielä pitkään) valovuosien päässä parhaista eurooppalaisista benchmarkeista.

Helsinkiläiset kaupunkisuunnittelijat (korjatkaa jos olen väärässä) keskittyvät harmittelemaan kantakaupungin ahtautta ja vetelevät kartalle "baanoja" outoihin paikkoihin, koska tavallisille kaduille, kuten Hämeentielle, ei muka mahdu pyöräilijöitä.

Tässä kuva kotikadustani Kööpenhaminassa. Autoille ja busseille on yksi kaista ja välillä jopa pysäköintipaikkoja kadun varressa. Pyöräilijöille on yksisuuntainen (tietenkin!), kapeahko kaista  ja kävelijöille parin metrin levyinen jalkakäytävä. Erittäin hyvä piirre tällä kadulla, ja muillakin Kööpenhaminan kaduilla, on porrastus jalkakäytävän ja pyörätien välissä. Jalankulkija tuntee astuvansa pois omalta alueltaan nopean liikenteen sekaan!

Gammel Kongevej
Tämä on kompromissi. Jalkakäytävällä on ahdasta parhaimpaan ruuhka-aikaan lauantaiaamupäivällä. Pyöräkaistalla on vaikea ohittaa, paitsi levennyksien kohdalla.

Silti tämä toimii!

Helsingissä rohkeasti leikkaamaan 1,5 metriä pois jalankulkijoilta. Kyllä suomalaiset pystyvät kävelemään lähempänä toisiaan, vai?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti