keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Citypyörä – kaupungin ylpeys


Kööpenhamina on mennyt all in citypyörien suhteen. Kaupunkiin on hankittu sähköavusteiset pyörät, joissa on padi ohjaustangossa, navigaattorilla ja muilla herkuilla!

Otetaanpa testiajo uudella Bycyklen-pyörällä:

Hinnat
Taksa on noin 3,4 euroa/tunti tai 0,8 euroa/tunti, jos maksaa 9,4 euron kuukausimaksun. Halvempi kuin bussilippu kertamatkalla, mutta kalliimpi kuin vuokrapyörä, jos aikoo pyöräillä vuorokauden ympäri.

Herkut
Sähköavusteisuus on hauska ominaisuus! Padista voi valita eri tehotasoja – suurimmalla teholla moottori avustaa heti, jos polkeminen hidastuu syystä tai toisesta. Automatiikka myös sammuttaa moottorin, jos polkemalla saavutettu nopeus on tarpeeksi korkea. Moottorin todella tuntee kiihdytyksissä, erityisesti paikaltaan lähdettäessä.  Tarvitseeko tätä kuitenkaan tasamaalla, Kööpenhaminassa?
Toinen pyörän mukavuusvaruste on GPS. Sillä voi suunnitella reitin ja se avustaa perille. Tätä en tosin kokeillut käytännön ajossa, mutta se tuntuu olevan suuri apu paperikarttojen kanssa seikkaileville turisteille.

Ajotuntuma
Pyörä on raskas. Hieman mopomainen ajokokemus kaiken kaikkiaan, sähköavusteisuus tekee polkemisesta toissijaista. Hyvän kaupunkipyörän näppäryys on ominaisuus, jota arvostan. Tässä pyörässä sitä ei todellakaan ole.


Loppuarvio
Turistipeli. Padi on hyvä idea, mutta sähköavusteisuus ja sen mukana tuleva paino ja pyörän koko vievät ajotuntuman lähemmäksi mopoa kuin polkupyörää. Hauska kokeilu tosin, saa nähdä kuinka pitkäikäinen ja kuinka kallis. Citypyörillä on tapana tuhoutua tai joutua kanaalin pohjalle jossain elinkaaren vaiheessa. Suosittelen kokeilemaan ainakin kerran – 3,4 euroa ei ole paha hinta tunnin mopoajelusta!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti