maanantai 7. tammikuuta 2013

Pyöräteiden suolaus - kaksiteräinen miekka

Trek talvivarusteilla (siis takalokasuojalla)
Mikä mahdollistaa pyörän ajamisen slickseillä, kun edellisenä päivän on tullut 10 cm lunta? Pyöräteiden suolaus!

Joulukuussa Kööpenhaminaan satoi mukavasti lunta. Kööpenhaminalaisten mielestä lumi on vitsaus, josta on päästävä mahdollisimman nopeasti eroon ja käyttäen reilusti suolaa. Pyöräteitä (ja muitakin asfalttiteitä) suolataan kuin suomalaista joulukinkkua!
Pyörätiet kiiltää kosteina, vaikka ilma olisi muuten kuiva. Suolasta.

Plussat: kesät ja talvet voi pyöräillä samoilla kapeilla (itselläni 25 mm) slickseillä.

Miinukset: ketjut ja rattaat meni pilalle. Nyt ketju hyppää yhden hampaan yli, kun vääntää voimalla ylämäkeä tai lähtökiihdytyksessä. Hyvin rasittavaa...ja pyörä ruostuu hyvää vauhtia.

Viime talvena vaihdatin takarattaan ja ketjut, 500-600 kruunua eli noin 70-80 euron remontti. Joka talvi näemmä sama edessä.

Onko tämä liian suolainen hinta siitä ilosta, että voi ajaa huolettomasti talven yli?
Pohdittuani asiaa sanon: Ei! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti