tiistai 21. toukokuuta 2013

Suomalaiset ajavat kelvottomilla pyörillä

Tein viikonloppuna pistomatkan Helsinkiin ja tietysti katselin kaupungin pyörämeininkiä arvostelevalla silmällä. Ajoin Kulosaaren sillalla työmatkapyöräilijöitä vastaan ja muotoilin hypoteesini: Suomalaiset ajavat täysin epäkäytännöllisillä pyörillä, ja vielä kaiken lisäksi rumilla sellaisilla.

Suomalaisten kaupunkipyörät, karkeasti yleistäen, ovat jonkinlaisia maastokelpoisia citypyöriä, joustohaarukalla tietenkin(!). Miksi näitä epämääräisiä risteytyksiä myydään ja käytetään yleispyörinä kaupungissa?

Mieleeni tuli muutama seikka, ehkä näissä on jotain perää.

Syytetään talvea. Leveitä renkaita tarvitaan sohjossa tai lumella ajamiseen. Höpö höpö, 90% (veikkaus) työmatkapyöräilijöistä parkkeeraa pyörän kellariin talveksi. Ne jotka uhmaavat talvea osaavat varustella pyöränsä kunnolla jäisiin olosuhteisiin eivätkä käytä muutenkaan lähimarketin perusrenkaita.

Huonot pyörätiet vaativat maastokelpoisuutta. Tässä on perää - matka Töölöstä Mannerheimintietä pitkin Kauppatorille on kuin Trans-Siberian Highway - tienpohja on olemassa, mutta armeijan maastoauto on ainoa järkevä kulkupeli. Pitäisikö kuitenkin ensin korjata pyörätiet eikä tyytyä perunapeltoon? Muutenkin Helsingissä ajetaan jalkakäytävillä tai autojen seassa, siihen 23 mm slicksit toimivat aivan hyvin.

Suomalaiset pyörävalmistajat valmistavat roskaa ja näitä suositaan lähimarketeissa - ei ole riittävästi kilpailua. Kuulostaa Ladan tarinalta - suojellaan kilpailukyvytöntä teollisuutta tai suositaan jostain kummallisesta syystä suomalaisvalmisteista rautahevosta.
Ovatko suomalaismerkit oikeasti ajastaan jäljessä? Tarkistin asian selailemalla näitä sivuja:

http://www.helkamavelox.fi/mallisto/miehet
http://www.tunturi.fi/pyoratyyppi/hybrid/
http://www.intersport.fi/fi/tuotteet/tr/01.06.04/citypyorat/

Raskastekoisia ja leveärenkaisia. Sitten on tietysti Jopo, kansan ykkössuosikki. Toimii mielestäni lähinnä pyörävuokraamojen valikoimassa, siis turistien kävelyvauhtiseen kruisailuun. Case closed.

Minkälainen on sitten hyvä kaupunkifillari? Sen täytyy olla joko kaunis tai nopea. Mieluiten kumpaakin!

Lopuksi maistiainen tanskalaisesta (kalliista) designista. Bamburunkoinen pyörä! Tämän voi bongata Kööpenhaminan lentokentältä. Ei minun makuuni, mutta hauska erikoisuus - huomaa akseliveto. Vaikuttaa tukevalta (huomaa leveä rengastus) - tuleva myyntihitti Suomessa?




1 kommentti:

  1. Amen. Olen tismalleen samaa mieltä siitä, että maastopyörä joustohaarukalla on kyllä aivan älytön kaupunkipeli. Ja niitä näkee paljon.

    Ajan itse Nishikin cityhybridillä. Tykkään pyörästä, vaikkei se kevyin mahdollinen polkea olekaan. Toimii kuitenkin vaihtelevalla työmatkallani, johon kuuluu kaikkea hyvästä asfalttipyörätiestä, epämääräisen muhkuraisen betonilaatan kautta hiekkatiehen ja välillä mutaisiinkin Vantaanjoen penkereisiin.

    Testasin pyörän vaikutuksen, kun pari viikkoa sitten poljin töistä kotiin 14 km:n matkan työkaverilla käyttämättömänä seisoneena hänen minulle kakkospyöräksi antamallaan (3 km keskustaan viikonloppuyönä -matkoja varten) vähän epämääräisellä Soliferin taittopyörällä. Olin matkan jälkeen aivan näännyksissä, kun pyörä oli vain niin paljon raskaampi polkea kuin oma menopeli.

    VastaaPoista